To jedna z najważniejszych reform w ochronie zdrowia. Ile osób skorzystało?
Centralna e-rejestracja, czyli możliwość zapisywania się na wizytę drogą elektroniczną, była jednym z priorytetów Ministerstwa Zdrowia kierowanego przez Izabelę Leszczynę. – To jest jeden ze środków do celu, jakim jest skrócenie kolejek. E-rejestracja jest ważna po to, żebyśmy mogli się zapisać, sensownie odwoływać wizyty, na które nie możemy się zgłosić, żeby koordynatorzy pilnowali, by w systemie nie było niewykorzystanych okienek – mówiła minister.
Centralna e-rejestracja
Program pilotażowy ruszył pod koniec sierpnia ubiegłego roku. Na razie obejmuje cytologię, mammografię i świadczenia z zakresu kardiologii.
Centrum e-Zdrowia poinformowało, ilu pacjentów skorzystało z tej usługi. Do 20 lutego liczba osób, które skorzystały z pilotażu centralnej e-rejestracji, przekroczyła 160 tysięcy (dokładnie: 161 938). W systemie odnotowano ponad 193 tysiące wizyt: już zrealizowanych lub umówionych.
W ramach e-rejestracji umówiono 1294 wizyty na cytologię, 22 444 na mammografię oraz 169 567 na konsultacje kardiologiczne, co łącznie daje 193 305 zarezerwowanych usług medycznych.
Aby móc skorzystać z e-rejestracji przy zapisywaniu się do kardiologa trzeba mieć wcześniejsze e-skierowanie. Natomiast bez skierowania kobiety w wieku od 45 do 74 lat mogą zapisać się na mammografię, a te w wieku od 25 do 64 lat – na cytologię.
Do 20 lutego 2025 r. uczestniczące w pilotażu placówki zrealizowały 33098 pierwszych wizyt do kardiologa, 6982 badania mammograficzne i 615 cytologii.
CEZ informuje, że do systemu zgłosiło się 218 placówek. 172 z nich ma już podpisane umowy z NFZ na świadczenie usług w ramach pilotażu z zakresu cytologii (56), mammografii (109) czy kardiologii (107). Niektóre placówki oferują więcej niż jedną usługę. 102 z nich już oferuje wolne terminy online. Placówka musi – nim włączy się do obsługi e-rejestracji – podpisać umowę z NFZ i spełnić określone wymagania techniczne.
Rejestracja elektroniczna – wygodniej i szybciej
Ministerstwo Zdrowia przy okazji wymienia zalety elektronicznej rejestracji. To przede wszystkim:
- zebranie w jednym miejscu informacji o wolnych terminach świadczeń z całej Polski,
- wygodny dostęp online, bez potrzeby dzwonienia,
- równe szanse w znalezieniu terminu, przejrzyste zasady umawiania się,
- łatwy i szybki system zapisywania się, proste wyszukiwanie placówek i terminów,
- łatwe i proste zmienianie terminów, a także odwoływanie wizyty, by inna osoba mogła z niej skorzystać,
- poczekalnia, która „pilnuje kolejki” (jeśli ktoś nie znajdzie terminu) i automatycznie zawiadamia pacjenta o zapisaniu go na wolny termin wizyty,
- dostępny online kalendarz wizyt i wysyłane przypomnienia o zbliżającym się terminie badania lub wizyty
- lepsze planowanie pracy przez placówki,
- mniej niewykorzystanych wizyt, a zatem – skrócenie kolejek
Zapisać się można na cztery sposoby:
- przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
- przez aplikację na telefon: mojeIKP
- osobiście w placówce medycznej
- telefonicznie.
MZ podkreśla, że jednym z najważniejszych elementów systemu centralnej e-rejestracji jest usprawnienie sposobu odwoływania umówionych wizyt. Zapisywanie się i nieprzychodzenie na konsultacje to jedna z przyczyn wydłużonych kolejek do specjalistów.